BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, November 11, 2014

SPM: KUNCI KEJAYAAN ATAU TIKET KEGAGALAN??

Assalamualaikum dan salam muhibbah buat semua pengunjung setia blog kami. Alhamdulillah, bersyukur kehadat Ilahi kerana dapat menghirup udara yang segar diatas bumi Malaysia ini yang tercinta. Moga pada hari ini lebih baik dari semalam.

Sebelum terlambat, saya ingin mengucapkan salam maju jaya kepada semua calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang telah berlangsung minggu lepas. Bagaimana?? Susah ataupun senang?? Semoga kalian pelajar Tingkatan Lima dapat menjawab dengan baik dan dapat mencapai apa yang anda semua inginkan pada masa akan datang. Insha Allah.


Gambar sekadar hiasan. Calon SPM 2014 SAMTTAJ.
Baiklah. SPM merupakan salah satu halangan terakhir buat pelajar di sekolah menengah. Bagi pelajar yang menduduki peperiksaan ini, ianya adalah sebuah kunci kepada mereka yang memiliki cita - cita yang tersendiri. SPM jugalah yang bakal menentukan dimanakah kedudukan kita di peringkat institusi pengajian tinggi nanti. Apakah jurusan yang sesuai untuk kita??

Setiap kredit yang diperolehi dalam keputusan itu amat bermakna kerana ia membantu kita dalam menentukan kemana arah tuju kita. Institusi pengajian tinggi awam (IPTA) ataupun institusi pengajian tinggi swasta (IPTS)?? Kesemuanya terletak kepada calon. Pena menjadi pedang dalam medan pertempuran. Setiap jawapan yang tertulis itu menjadi jalan menuju kearah menara gading.


Semoga kesemua calon SPM tahun 2014 memperolehi pencapaian yang memuaskan dan cemerlang. Pastikan harapan ibu bapa dan guru - guru terlaksana kerana merekalah antara insan yang paling gementar pada waktu itu. Hampir lima tahun para guru memerah otak dan mengeluarkan ilmu mereka. Ada yang sanggup mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang suami ataupun isteri mahupun seorang ibu ataupun bapa di rumah. Hargailah titik peluh mereka. Mereka marah bukan sebab menghina, tetapi sebab hendakkan anak muridnya berubah dan dapat apa yang mereka hajatkan.

Kerap ber'dating' dengan Allah. Mohon diampunkan segala dosa. Allah sentiasa dengar doa hamba-Nya. Bermuhasabah diri. Rujuklah Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengampun.

Dan paling penting, mohon restu ibu bapa sebelum bermulanya sebarang kertas ujian. Mudah. Disaat itulah, doa seorang ibu itu dimakbulkan oleh Allah. Insha Allah.



SALAM MAJU JAYA BUAT CALON SPM TAHUN 2014 SAMT TENGKU AMPUAN JEMAAH, SHAH ALAM. 

0 comments: