BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, November 11, 2014

ATASI SIKAP PEMARAH DAN DENDAM.

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pembaca dan pengunjung blog Kelab Bimbingan dan Kerjaya SAMTTAJ.

 Alhamdulillah. Berkat doa saudara dan saudari sekalian. blog kami sudah mencecah ribuan pengunjung dari serata dunia. Dan ia telah memanggil kami untuk memperbaharui artikel kami.

Wah!! Pejam celik sudah hampir tahun 2014 melabuhkan tirainya. Cepat masa berlalu. Semakin hari, kita dimamah dengan usia yang semakin tua. Alhamdulillah, inilah nikmat Ilahi, yang memberi kita umur yang panjang serta kudrat fizikal yang kuat.

Pada hari ini, kami suka untuk berkongsi satu topik yang agak biasa kedengaran. Dan ianya menjadi salah satu benih dalam kotak perasaan kita.

Marah dan dendam sudah menjadi salah satu cabang dalam pohon perasaan kehidupan kita seharian. Tidak hari ini, mungkin esok, mungkin lusa ataupun mungkin ada hari emosi dendam dan pemarah ini akan menjelma apabila diri kita berada dalam keadaan tertekan. Pada waktu apabila emosi marah itu jelma, wajah kita akan kemerahan, urat - urat akan menegang dan badan kita menggeletar kerana geram. Jikalau ianya tanpa kawalan, seseorang itu akan mula menumbuk, memukul ataupun membunuh bagi memuaskan hati dan bagi dia, ianya jalan terbaik untuk melepaskan segala kemarahan.

Betul. Emosi marah dan dendam itu adalah sifat semula jadi dalam diri manusia. Tetapi, dinasihati kepada semua agar hindarilah sifat pemarah dan suka berdendam ini kerana dengan emosi sebegini akan muncul kebencian dan permusuhan. Islam sebuah agama yang mengamalkan kedamaian. Teringat kata seorang murabbi,
"Jangan jadi macam Squidward, berwajah hodoh. Tidak ramai yang ingin berkawan dengannya, kerana dia selalu marah dan dendam dengan jirannya, Patrick dan Spongebob."
"Tetapi, jadilah macam Spongebob. Selalu ceria tidak kira dimana sekalipun. Malah, ramai yang berkawan."
Hindarilah emosi marah dan dendam ini. Tidak rugi buat diri kita untuk amalkan sifat ceria dan senyum sentiasa.






3 Langkah Atasi Marah

 I. Minum air kosong.

Pakar kesihatan sentiasa mengingatkan diri kita untuk amalkan 8 gelas sehari. Minum air kosong dapat hilangkan emosi marah? Mengapa?

Air itu memang menyegarkan dan sentiasa menyejukkan. Di saat kita sedang marah atau berdendam, ia seolah - olah diri kita dibakar dengan api yang sedang marak. Sejukkanlah diri kita dengan beberapa tegukan air. Dan niatkanlah dihati moga Allah dapat mengurangkan sifat pemarah dalam diri. Selain itu, jika dapat berwudhuk juga adalah lebih baik.


II. Amalkan konsep ''PAUSE'' dalam diri.


Pernah dengar tentang konsep ini? Baiklah, konsep ini mengajar kita untuk lebih sabar.Ia juga dapat mendekatkan kita dengan tindakan yang rasional.

Bagi mengaplikasi konsep PAUSE dalam diri ini adalah mudah sahaja.


  • Diam
  • Berfikir

Langkah yang pertama, kita perlu diam. Kuasa diam begitu besar kerana secara tidak langsung ia mampu menerbitkan kesabaran akibat dari permulaan kita melakukan tindakan kedua iaitu berfikir.
Langkah kedua yang perlu dilakukan untuk mengawal marah ialah berhenti sejenak dan berfikir.
1. Mengapa aku perlu marah?
2. Apakah kesan kemarahan aku nanti?
3. Bagaimana pandangan Allah kepada aku?
Sekiranya persoalan – persoalan ini diteliti, ia mampu mengembalikan kita kepada realiti keadaan sebenar. Kita kembalikan diri kita kepada beberapa aspek rasional diri dan kesannya kita akan tersedar dari minda separa sedar semasa marah. Lalu akan terbit rasa timbang rasa kepada pihak yang menerbitkan rasa marah kita itu.

0 comments: